Eheti írásunkban kicsit még foglalkozunk a négyütemű motorok karbantartásával.

Majd áttérünk a motorozás gyakorlati vonalára. A hideg idő beálltával ugyanis hatványozódnak a ránk leselkedő veszélyek. Mint legutóbb kifejtettem, a négyütemű motorokkal kapcsolatban, a forgó mozgó alkatrészek kenéséről a blokkban cirkuláló olaj hivatott gondoskodni. Azonban a legjobb kenés esetén is felmerül az alkatrészek kopása. Ez legjobban az úgynevezett szelephézag elállítódásával érhető tetten. Leggyakrabban ilyenkor a négyütemű motor magas fordulatszámon történő hirtelen gázelvételkor –motorfékezéskor- durrog. Ez a kipufogóba bejutó üzemanyag robbanás szerű elégésének óhatatlan jele. Nyitott kipufogó rendszereknél szintén elérhető a hanghatás még tökéletes szelephézag esetén is. De mi is az a szelephézag?

A sematikus ábra kiválóan mutatja, hogy a legnagyobb távolság a szelephézag és a szelep teteje között. Az egyes motortípusok felépítése eltérő lehet. Az ábrán a szelephézag a hézagoló betét cseréjével állítható. Hátránya, hogy a betéteket külön külön meg kell vásárolni, és nagyon fontos a pontos mérés és méret meghatározás!

Eheti írásunkban kicsit még foglalkozunk a négyütemű motorok karbantartásával. Majd áttérünk a motorozás gyakorlati vonalára. A hideg idő beálltával ugyanis hatványozódnak a ránk leselkedő veszélyek.
Mint legutóbb kifejtettem, a négyütemű motorokkal kapcsolatban, a forgó mozgó alkatrészek kenéséről a blokkban cirkuláló olaj hivatott gondoskodni. Azonban a legjobb kenés esetén is felmerül az alkatrészek kopása. Ez legjobban az úgynevezett szelephézag elállítódásával érhető tetten. Leggyakrabban ilyenkor a négyütemű motor magas fordulatszámon történő hirtelen gázelvételkor –motorfékezéskor- durrog. Ez a kipufogóba bejutó üzemanyag robbanás szerű elégésének óhatatlan jele. Nyitott kipufogó rendszereknél szintén elérhető a hanghatás még tökéletes szelephézag esetén is.
De mi is az a szelephézag?

A sematikus ábra kiválóan mutatja, hogy a legnagyobb távolság a szelephézag és a szelep teteje között. Az egyes motortípusok felépítése eltérő lehet. Az ábrán a szelephézag a hézagoló betét cseréjével állítható. Hátránya, hogy a betéteket külön külön meg kell vásárolni, és nagyon fontos a pontos mérés és méret meghatározás!
Vannak himbás rendszerű szelepvezérlések, itt fokozatmentesen állítható a szelephézag. Ennek nagy előnye, hogy jellemzően egy csavarhúzóval és egy villáskulccsal megoldható a beállítás. Probléma akkor lehet ha nem sikerül megfelelő nyomatékkal lehúzni, és elállítódik. Legrosszabb esetben pedig pusztító vándorútra indul az anya a motorblokkban. Gondolom sokan el tudják képzelni milyen rombolást hajt végre egy kis ártatlan anya a forgó mozgó precízen megmunkált alkatrészeken.

Nagyjából ezzel körvonalakban végig értünk a motorkerékpáron. Most már mindenki számára egyértelmű, hogy mikre fontos odafigyelni a motor használata során.
A gyakorlati képzésen megtanultunk motorozni. Zárt pályán és nagyon visszafogottan a forgalomban. Ha valaki mindennap pontosan ugyan úgy vezet mint annakidején a vizsgán azoknak a következő rész nem szól. De úgy gondolom, hogy a motorozás nem csak egy közlekedési mód. A motorozás egy életforma, egy hobbi, egy sport! Így élvezni szeretnénk azt, ki-ki vérmérséklete szerint.
Vannak aki a fékevesztett száguldozásban élik ki magukat. Néha sajnos szó szerint. Megint mások világot akarnak látni, függetlenül a sebességtől. Vannak akik a kanyarokat imádják, és megint mások szeretik jól összesarazni magukat. Egy a közös bennük élvezik amit csinálnak, és a határaikat feszegetik. Ha törvényes keretek között akarunk maradni, javaslom a bárki számára elérhető vezetéstechnikai képzéseket. Nem olcsóak, de alkalmanként vannak ingyenes képzések amik ugyan pár órásak csak. De rengeteget lehet tanulni ennyi idő alatt is. Jellemzően nagyobb motoros rendezvényeket érdemes meglátogatni. Itt profi motorosok tartanak mindenki számára érthető oktatást. Továbbá hangsúlyozom, ezek alapfokú képzések. Azokat a hiányosságokat pótolják, melyek jellemzően nem részei a rutin vizsgának. De mindennapi életben hasznos és praktikus tanácsokat adnak.
Nézzünk néhány házi praktikát, hogyan tartsuk meg saját mini tréningünket. MINDENKI SAJÁT FELELŐSSÉGRE GYAKROLOJON! ÜGYELJEN A MEGFELELŐ VÉDŐFELSZERÉLSRE, ÉS HA LEHET FORGALOMTÓL ELZÁRT TERÜLETEN GYAKOROLJON! LEHETŐLEG TÁRSASÁGGAL!

Az első és legegyszerűbb keresni egy hatalmas üres parkolót. A közelben lévő nagyáruházak parkolójában tuti lesz elég hely.
-A legegyszerűbb gyakorlat a felfestett vonalon egyenesen végigmotorozni. A feladatot lehet fokozatosan nehezíteni a sebesség csökkentésével, vagy a távolság növeléséve. Ez a gyakorlat nagyon hasznos tud lenni a sorok közötti lavírozásnál. Végtelenségig gyakorolható és folyamatosan fejleszthető. Az ügyesek igazán lassan szinte állásban is meg tudják csinálni. A gyakorlat pontos végrehajtásához igenis összpontosítani kell, és el kell kerülni a „kormány rángatást” szépen egyes sebességi fokozatban alapjáraton kell megoldani. Sokat segít ha nem közvetlenül a motor elé, hanem 5-6 méterrel távolabbra koncentrálunk.
-A következő feladat a lassú szlalom. Ezt úgy szoktam kivitelezni, hogy egy igazán kihalt útszakaszon vagy még jobb forgalom elöl elzárt útszakaszon a szaggatott felfestést kerülgetem az alábbiak szerint:
 

Tehát a szaggatott vonal eleje és vége a képzeletbeli bója. Ezt a gyakorlatot lassú sebességgel nem túl nagy kihívás teljesíteni, mégis sokat segít érezni hogyan tudunk hatékonyan súlypont váltással és kormányzással irányítani.

-A nagysebességű szlalom akkor igazán izgalmas, mikor elég hosszú szakasz áll rendelkezésünkre, és a sebességet folyamatosan növelve végezzük az előző gyakorlatot. Ne várjunk csodát magunktól. Nem bójákkal gyakorlunk, hagyjuk kifutni a motort, ha úgy érezzük hogy nem tudunk lépést tartani a szaggatott vonalakkal. Viszont ha a megfelelő sebességet sikerül megtalálni, csodálatos tud lenni a szlalom ritmusa és elégedetten veregethetjük meg saját vállunkat.

-Nehezített szlalommal a kigyorsításokat és az előre gondolkodást is gyakorolhatjuk. Ez már inkább bója igényes. Nem túl biztonságos, de kövekkel is lehet helyettesíteni a bójákat. A kő legyen erősen eltérő színű az útburkolattól, így könnyen szemmel tartható. Ne legyen túl nagy, mert könnyen borulást okozhat. Fekete aszfalton nekem a fehér murva kavics teljesen megfelelt. A pálya valahogy így néz ki.
 

A feladat végtelenségig nehezíthető. Mégis javaslom a 2 motorhosszúságot függőlegesen a két kavics között. Míg odal távolságra az egy motor hossznyit. A gyakorlatnál nagyon fontos figyelni milyen íven jövünk ki a kanyarból, és hogyan közelítjük meg a következő jelölést. Ahol már szintén figyelni kell a kijövetelkor a következő ívre. Ehhez sok-sok gyakorlás szüksége. Mint minden feladatnál itt sem igazán az a fontos, milyen gyorsan sikerül végrehajtani a feladatot. A legfontosabb, hogy a motor és motoros közötti összhang folyamatosan fejlődjön.

A fenti feladatok különösen nagy sebességet nem igényelnek, így nincs jelentősége a gumi tapadásának. Nem lapra kell dönteni egyiknél sem a motort. Ezeket hidegben száraz útfelületen nyugodtan lehet gyakorolni. Ha már a nagy túrákhoz nincs elég meleg. Legalább az testünket tartsuk felkészülten a tél folyamán. Ugyanakkor elmondhatjuk, hogy lelkünkben felszabadulunk. Mert elmondhatjuk ma is motoroztunk.

Búcsúzóul mindenki kedvenc motorosai a japán motoros rendőrök – ez tuti kedvet csinál a motorozáshoz még hidegben is:

https://www.youtube.com/watch?v=J99mT1GJYTw

Ja bocsi ez nem az J ez azt mutatja, hogy kell nagyon akarni!

Íme a szájtáti:
 

https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y

Kellemes gyakorlást!

© 2019 Minden jog fenntartva. Weboldal készítés - DBweb.hu