Eheti Ă­rĂĄsunkban kicsit mĂ©g foglalkozunk a nĂ©gyĂŒtemƱ motorok karbantartĂĄsĂĄval.

Majd ĂĄttĂ©rĂŒnk a motorozĂĄs gyakorlati vonalĂĄra. A hideg idƑ beĂĄlltĂĄval ugyanis hatvĂĄnyozĂłdnak a rĂĄnk leselkedƑ veszĂ©lyek. Mint legutĂłbb kifejtettem, a nĂ©gyĂŒtemƱ motorokkal kapcsolatban, a forgĂł mozgĂł alkatrĂ©szek kenĂ©sĂ©rƑl a blokkban cirkulĂĄlĂł olaj hivatott gondoskodni. Azonban a legjobb kenĂ©s esetĂ©n is felmerĂŒl az alkatrĂ©szek kopĂĄsa. Ez legjobban az Ășgynevezett szelephĂ©zag elĂĄllĂ­tĂłdĂĄsĂĄval Ă©rhetƑ tetten. Leggyakrabban ilyenkor a nĂ©gyĂŒtemƱ motor magas fordulatszĂĄmon törtĂ©nƑ hirtelen gĂĄzelvĂ©telkor –motorfĂ©kezĂ©skor- durrog. Ez a kipufogĂłba bejutĂł ĂŒzemanyag robbanĂĄs szerƱ elĂ©gĂ©sĂ©nek Ăłhatatlan jele. Nyitott kipufogĂł rendszereknĂ©l szintĂ©n elĂ©rhetƑ a hanghatĂĄs mĂ©g tökĂ©letes szelephĂ©zag esetĂ©n is. De mi is az a szelephĂ©zag?

A sematikus ĂĄbra kivĂĄlĂłan mutatja, hogy a legnagyobb tĂĄvolsĂĄg a szelephĂ©zag Ă©s a szelep teteje között. Az egyes motortĂ­pusok felĂ©pĂ­tĂ©se eltĂ©rƑ lehet. Az ĂĄbrĂĄn a szelephĂ©zag a hĂ©zagolĂł betĂ©t cserĂ©jĂ©vel ĂĄllĂ­thatĂł. HĂĄtrĂĄnya, hogy a betĂ©teket kĂŒlön kĂŒlön meg kell vĂĄsĂĄrolni, Ă©s nagyon fontos a pontos mĂ©rĂ©s Ă©s mĂ©ret meghatĂĄrozĂĄs!

Eheti Ă­rĂĄsunkban kicsit mĂ©g foglalkozunk a nĂ©gyĂŒtemƱ motorok karbantartĂĄsĂĄval. Majd ĂĄttĂ©rĂŒnk a motorozĂĄs gyakorlati vonalĂĄra. A hideg idƑ beĂĄlltĂĄval ugyanis hatvĂĄnyozĂłdnak a rĂĄnk leselkedƑ veszĂ©lyek.
Mint legutĂłbb kifejtettem, a nĂ©gyĂŒtemƱ motorokkal kapcsolatban, a forgĂł mozgĂł alkatrĂ©szek kenĂ©sĂ©rƑl a blokkban cirkulĂĄlĂł olaj hivatott gondoskodni. Azonban a legjobb kenĂ©s esetĂ©n is felmerĂŒl az alkatrĂ©szek kopĂĄsa. Ez legjobban az Ășgynevezett szelephĂ©zag elĂĄllĂ­tĂłdĂĄsĂĄval Ă©rhetƑ tetten. Leggyakrabban ilyenkor a nĂ©gyĂŒtemƱ motor magas fordulatszĂĄmon törtĂ©nƑ hirtelen gĂĄzelvĂ©telkor –motorfĂ©kezĂ©skor- durrog. Ez a kipufogĂłba bejutĂł ĂŒzemanyag robbanĂĄs szerƱ elĂ©gĂ©sĂ©nek Ăłhatatlan jele. Nyitott kipufogĂł rendszereknĂ©l szintĂ©n elĂ©rhetƑ a hanghatĂĄs mĂ©g tökĂ©letes szelephĂ©zag esetĂ©n is.
De mi is az a szelephézag?

A sematikus ĂĄbra kivĂĄlĂłan mutatja, hogy a legnagyobb tĂĄvolsĂĄg a szelephĂ©zag Ă©s a szelep teteje között. Az egyes motortĂ­pusok felĂ©pĂ­tĂ©se eltĂ©rƑ lehet. Az ĂĄbrĂĄn a szelephĂ©zag a hĂ©zagolĂł betĂ©t cserĂ©jĂ©vel ĂĄllĂ­thatĂł. HĂĄtrĂĄnya, hogy a betĂ©teket kĂŒlön kĂŒlön meg kell vĂĄsĂĄrolni, Ă©s nagyon fontos a pontos mĂ©rĂ©s Ă©s mĂ©ret meghatĂĄrozĂĄs!
Vannak himbĂĄs rendszerƱ szelepvezĂ©rlĂ©sek, itt fokozatmentesen ĂĄllĂ­thatĂł a szelephĂ©zag. Ennek nagy elƑnye, hogy jellemzƑen egy csavarhĂșzĂłval Ă©s egy villĂĄskulccsal megoldhatĂł a beĂĄllĂ­tĂĄs. ProblĂ©ma akkor lehet ha nem sikerĂŒl megfelelƑ nyomatĂ©kkal lehĂșzni, Ă©s elĂĄllĂ­tĂłdik. Legrosszabb esetben pedig pusztĂ­tĂł vĂĄndorĂștra indul az anya a motorblokkban. Gondolom sokan el tudjĂĄk kĂ©pzelni milyen rombolĂĄst hajt vĂ©gre egy kis ĂĄrtatlan anya a forgĂł mozgĂł precĂ­zen megmunkĂĄlt alkatrĂ©szeken.

NagyjĂĄbĂłl ezzel körvonalakban vĂ©gig Ă©rtĂŒnk a motorkerĂ©kpĂĄron. Most mĂĄr mindenki szĂĄmĂĄra egyĂ©rtelmƱ, hogy mikre fontos odafigyelni a motor hasznĂĄlata sorĂĄn.
A gyakorlati kĂ©pzĂ©sen megtanultunk motorozni. ZĂĄrt pĂĄlyĂĄn Ă©s nagyon visszafogottan a forgalomban. Ha valaki mindennap pontosan ugyan Ășgy vezet mint annakidejĂ©n a vizsgĂĄn azoknak a következƑ rĂ©sz nem szĂłl. De Ășgy gondolom, hogy a motorozĂĄs nem csak egy közlekedĂ©si mĂłd. A motorozĂĄs egy Ă©letforma, egy hobbi, egy sport! Így Ă©lvezni szeretnĂ©nk azt, ki-ki vĂ©rmĂ©rsĂ©klete szerint.
Vannak aki a fĂ©kevesztett szĂĄguldozĂĄsban Ă©lik ki magukat. NĂ©ha sajnos szĂł szerint. Megint mĂĄsok vilĂĄgot akarnak lĂĄtni, fĂŒggetlenĂŒl a sebessĂ©gtƑl. Vannak akik a kanyarokat imĂĄdjĂĄk, Ă©s megint mĂĄsok szeretik jĂłl összesarazni magukat. Egy a közös bennĂŒk Ă©lvezik amit csinĂĄlnak, Ă©s a hatĂĄraikat feszegetik. Ha törvĂ©nyes keretek között akarunk maradni, javaslom a bĂĄrki szĂĄmĂĄra elĂ©rhetƑ vezetĂ©stechnikai kĂ©pzĂ©seket. Nem olcsĂłak, de alkalmankĂ©nt vannak ingyenes kĂ©pzĂ©sek amik ugyan pĂĄr ĂłrĂĄsak csak. De rengeteget lehet tanulni ennyi idƑ alatt is. JellemzƑen nagyobb motoros rendezvĂ©nyeket Ă©rdemes meglĂĄtogatni. Itt profi motorosok tartanak mindenki szĂĄmĂĄra Ă©rthetƑ oktatĂĄst. TovĂĄbbĂĄ hangsĂșlyozom, ezek alapfokĂș kĂ©pzĂ©sek. Azokat a hiĂĄnyossĂĄgokat pĂłtoljĂĄk, melyek jellemzƑen nem rĂ©szei a rutin vizsgĂĄnak. De mindennapi Ă©letben hasznos Ă©s praktikus tanĂĄcsokat adnak.
NĂ©zzĂŒnk nĂ©hĂĄny hĂĄzi praktikĂĄt, hogyan tartsuk meg sajĂĄt mini trĂ©ningĂŒnket. MINDENKI SAJÁT FELELƐSSÉGRE GYAKROLOJON! ÜGYELJEN A MEGFELELƐ VÉDƐFELSZERÉLSRE, ÉS HA LEHET FORGALOMTÓL ELZÁRT TERÜLETEN GYAKOROLJON! LEHETƐLEG TÁRSASÁGGAL!

Az elsƑ Ă©s legegyszerƱbb keresni egy hatalmas ĂŒres parkolĂłt. A közelben lĂ©vƑ nagyĂĄruhĂĄzak parkolĂłjĂĄban tuti lesz elĂ©g hely.
-A legegyszerƱbb gyakorlat a felfestett vonalon egyenesen vĂ©gigmotorozni. A feladatot lehet fokozatosan nehezĂ­teni a sebessĂ©g csökkentĂ©sĂ©vel, vagy a tĂĄvolsĂĄg növelĂ©sĂ©ve. Ez a gyakorlat nagyon hasznos tud lenni a sorok közötti lavĂ­rozĂĄsnĂĄl. VĂ©gtelensĂ©gig gyakorolhatĂł Ă©s folyamatosan fejleszthetƑ. Az ĂŒgyesek igazĂĄn lassan szinte ĂĄllĂĄsban is meg tudjĂĄk csinĂĄlni. A gyakorlat pontos vĂ©grehajtĂĄsĂĄhoz igenis összpontosĂ­tani kell, Ă©s el kell kerĂŒlni a „kormĂĄny rĂĄngatĂĄst” szĂ©pen egyes sebessĂ©gi fokozatban alapjĂĄraton kell megoldani. Sokat segĂ­t ha nem közvetlenĂŒl a motor elĂ©, hanem 5-6 mĂ©terrel tĂĄvolabbra koncentrĂĄlunk.
-A következƑ feladat a lassĂș szlalom. Ezt Ășgy szoktam kivitelezni, hogy egy igazĂĄn kihalt Ăștszakaszon vagy mĂ©g jobb forgalom elöl elzĂĄrt Ăștszakaszon a szaggatott felfestĂ©st kerĂŒlgetem az alĂĄbbiak szerint:
 

TehĂĄt a szaggatott vonal eleje Ă©s vĂ©ge a kĂ©pzeletbeli bĂłja. Ezt a gyakorlatot lassĂș sebessĂ©ggel nem tĂșl nagy kihĂ­vĂĄs teljesĂ­teni, mĂ©gis sokat segĂ­t Ă©rezni hogyan tudunk hatĂ©konyan sĂșlypont vĂĄltĂĄssal Ă©s kormĂĄnyzĂĄssal irĂĄnyĂ­tani.

-A nagysebessĂ©gƱ szlalom akkor igazĂĄn izgalmas, mikor elĂ©g hosszĂș szakasz ĂĄll rendelkezĂ©sĂŒnkre, Ă©s a sebessĂ©get folyamatosan növelve vĂ©gezzĂŒk az elƑzƑ gyakorlatot. Ne vĂĄrjunk csodĂĄt magunktĂłl. Nem bĂłjĂĄkkal gyakorlunk, hagyjuk kifutni a motort, ha Ășgy Ă©rezzĂŒk hogy nem tudunk lĂ©pĂ©st tartani a szaggatott vonalakkal. Viszont ha a megfelelƑ sebessĂ©get sikerĂŒl megtalĂĄlni, csodĂĄlatos tud lenni a szlalom ritmusa Ă©s elĂ©gedetten veregethetjĂŒk meg sajĂĄt vĂĄllunkat.

-NehezĂ­tett szlalommal a kigyorsĂ­tĂĄsokat Ă©s az elƑre gondolkodĂĄst is gyakorolhatjuk. Ez mĂĄr inkĂĄbb bĂłja igĂ©nyes. Nem tĂșl biztonsĂĄgos, de kövekkel is lehet helyettesĂ­teni a bĂłjĂĄkat. A kƑ legyen erƑsen eltĂ©rƑ szĂ­nƱ az ĂștburkolattĂłl, Ă­gy könnyen szemmel tarthatĂł. Ne legyen tĂșl nagy, mert könnyen borulĂĄst okozhat. Fekete aszfalton nekem a fehĂ©r murva kavics teljesen megfelelt. A pĂĄlya valahogy Ă­gy nĂ©z ki.
 

A feladat vĂ©gtelensĂ©gig nehezĂ­thetƑ. MĂ©gis javaslom a 2 motorhosszĂșsĂĄgot fĂŒggƑlegesen a kĂ©t kavics között. MĂ­g odal tĂĄvolsĂĄgra az egy motor hossznyit. A gyakorlatnĂĄl nagyon fontos figyelni milyen Ă­ven jövĂŒnk ki a kanyarbĂłl, Ă©s hogyan közelĂ­tjĂŒk meg a következƑ jelölĂ©st. Ahol mĂĄr szintĂ©n figyelni kell a kijövetelkor a következƑ Ă­vre. Ehhez sok-sok gyakorlĂĄs szĂŒksĂ©ge. Mint minden feladatnĂĄl itt sem igazĂĄn az a fontos, milyen gyorsan sikerĂŒl vĂ©grehajtani a feladatot. A legfontosabb, hogy a motor Ă©s motoros közötti összhang folyamatosan fejlƑdjön.

A fenti feladatok kĂŒlönösen nagy sebessĂ©get nem igĂ©nyelnek, Ă­gy nincs jelentƑsĂ©ge a gumi tapadĂĄsĂĄnak. Nem lapra kell dönteni egyiknĂ©l sem a motort. Ezeket hidegben szĂĄraz ĂștfelĂŒleten nyugodtan lehet gyakorolni. Ha mĂĄr a nagy tĂșrĂĄkhoz nincs elĂ©g meleg. LegalĂĄbb az testĂŒnket tartsuk felkĂ©szĂŒlten a tĂ©l folyamĂĄn. Ugyanakkor elmondhatjuk, hogy lelkĂŒnkben felszabadulunk. Mert elmondhatjuk ma is motoroztunk.

BĂșcsĂșzĂłul mindenki kedvenc motorosai a japĂĄn motoros rendƑrök – ez tuti kedvet csinĂĄl a motorozĂĄshoz mĂ©g hidegben is:

https://www.youtube.com/watch?v=J99mT1GJYTw

Ja bocsi ez nem az J ez azt mutatja, hogy kell nagyon akarni!

Íme a szájtáti:
 

https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y

Kellemes gyakorlĂĄst!

© 2020 Minden jog fenntartva. Weboldal kĂ©szĂ­tĂ©s - Navisoft Hungary Kft.